CLĂTITE

 


luni, 13 septembrie 2021

ZACUSCĂ cu LEGUME COAPTE în CUPTOR și cu foarte puțin ulei


Ceapa călită, vinetele coapte pe grătar cu coaja carbonizată, coaja de la ardei sau cantitatea mare de ulei provoacă unora probleme, cum ar fi crizele de fiere. Prea mult ulei, de asemenea, nu este bun. Uleiul înfundă vasele de sânge, crește colesterolul.  

Ținând cont de aceste aspecte, vă recomand o rețetă de zacuscă din legume coapte în cuptor, stropite în prealabil cu foarte puțin ulei.

Ceva ulei avem și în această zacuscă, însă foarte puțin, cam 20% din cantitatea care se pune în mod frecvent.

Deci, haideți să vedem împreună, ce ingrediente sunt necesare  și cum se prepară această zacuscă.

INGREDIENTE

1 kg de vinete

500 g ardei kapia sau gogoșari

200 g ceapă

50 ml ulei

500 ml suc gros de roșii

sare și piper

1 foaie de dafin

Din aceste ingrediente obțineți  aproximativ 1 kg de zacuscă cu legume coapte. Cu ea puteți umple 2 borcane de 400 ml sau 5 borcănele de 200 ml. Puteți scădea sau crește  ingredientele după cum doriți.

MOD DE PREPARARE

Am curățat două cepe și le-am tăiat în felii groase cam de 1 cm, am spălat vinetele și le-am decojit în strat subțire. Nu ar fi greșit nici dacă le lăsăm cu coajă doar că aceasta va fi mai tare și va da o culoare închisă la zacuscă. Faceți cum doriți.

Am tăiat vinetele în cuburi mari cu latura de cca. 3-4 cm. Le-am presărat cu sare și le-am așezat într-o strecurătoare. Au nevoie de 60 de minute de stat la scurs.

Am spălat ardeii și i-am tăiat în jumătăți pe lung. Le-am scos cotoarele, semințele. 

Am preîncins cuptorul la 220 C. Am ales cea mai mare tavă (33 x 42 cm) pe care am tapetat-o cu hârtie de copt. 




Am stors bine cuburile de vinete în pumni și le-am pus în mijlocul tăvii împreună cu ceapa feliată. Am stropit totul cu 50 ml de ulei și am amestecat cu mâinile sau cu o lingură din lemn.

Am aranjat vinetele și ceapa pe un strat astfel încât toate bucățile să fie expuse căldurii cuptorului. Pe margini am făcut o bordură din jumătățile de ardei puse cu coaja în sus.

Am dat tava cu legume la cuptor pentru 30 de minute la 220 C. Am scos tava după această primă etapă de coacere. Ardeii sunt deja rumeniți, așa că i-am pus pe o farfurie.

Ardeii se decojesc foarte ușor, am tras de pielițele coapte care au ieșit fără probleme. 

Pentru că s-a creat mai mult spațiu, am răsfirat vinetele și ceapa în toată tava.

Le-am mai copt alte 15 minute la 220 C, până ce marginile vinetelor s-au rumenit ușor. Am scos tava din cuptor după ce au trecut cele 15 minute.

Am ales o cratiță largă sau o tigaie mai adâncă, în care am pus legumele coapte.  Am turnat 500 ml de suc gros de roșii făcut în casă sau la conservă. Am asezonat cu piper măcinat și cu o foaie de dafin. Sare puțină, pentru că urmează să mai pun și la final dacă va fi necesar.

Am pus cratița pe foc mediu, însă așezată pe un disc metalic, care are rol de difuzare uniformă a căldurii. Zacusca fierbe mult mai bine așa, cu bucăți mari de legume în ea, pentru că nu se creează efectul de lavă care împroașcă în toate direcțiile, lucru care se întâmplă la zacusca clasică, în care toate componentele sunt măcinate sau tocate în prealabil. 

În 15 minute zacusca este gata, timp suficient pentru ca să scadă și să se lege frumos. Am amestecat din când în când, mai mult spre final. Știu că zacusca este gata atunci când o amestec cu lingura și se vede fundul cratiței. Înainte de a stinge focul, o gust ca să văd dacă e suficient de sărată, apoi scot foaia de dafin din cratiță. 

Legumele le-am zdrobit cu zdrobitorul pentru cartofi sau cu blenderul de mână.

Am spălat borcanele și capacele. Le-am sterilizat în cuptor.

Înainte de a umple borcanele am pus iar zacusca pe foc și i-am mai dat 2-3 clocote. Trebuie să fie foarte fierbinte când o punem în borcane.

Am lovit ușor borcanele de masă, ținute cu cârpe groase, pentru a scoate bulele de aer. Apoi le-am închis imediat cu capacele. Am învelit borcanele cu cârpe groase și le-am lăsat 12 ore ca să se răcească încet. După acest timp, borcanele se pot duce pe rafturile cămării.

Zacusca aceasta este cremoasă și plăcută la gust. Este rapidă, nu mai stai cu orele lângă aragaz pentru copt și curățat legumele și mai ales NU CADE GREU LA STOMAC. 

ZBANG cu legumele la cuptor și zacusca este gata.

Spor la gătit și Poftă bună !




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu