CLĂTITE

 


joi, 11 martie 2021

Pandișpan pufos cu mere coapte, stafide și zahăr ars - fără coacere la cuptor

 


De ce fără cuptor ? Pentru că unii nu au cuptor ! Sau au cuptor dar nu doresc să încingă toată bucătăria pentru o simplă prăjitură, mai ales vara.

Blatul este pufos, bine copt de sus până jos, iar stratul generos de mere caramelizate cu stafide este delicios ! 

În locul merelor se pot alege alte fructe: pere, caise, piersici, ananas, prune, cireșe, vișine etc.

Dacă nu vă plac stafidele puteți pune merișoare deshidratate. Nu este greșit dacă adăugați și o mână de nuci, alune sau migdale tocate. Chiar dacă merele merg bine cu scorțișoară, de data aceasta am ales arome de vanilie și portocale, compatibile perfect cu gustul zahărului ars.

Din cantitățile de mai jos rezultă o prăjitură cu mere la tigaie de cca. 24 cm diametru din care se pot tăia 6-8 felii generoase.

Ingrediente 

3 mere mari (cca. 700 g)

75 g stafide (puteti pune și o mână de nuci, migdale etc)

1 portocală (coaja rasă fin + sucul stors)

40 g zahăr

opțional: 50 ml lichior de portocale (Cointreau, Grand Marnier, Marie Brizard etc)

1 plic zahăr vanilat bourbon sau 1 linguriță extract de vanilie

25 g unt

Blatul pufos

3 ouă

un praf de sare

90 g zahăr

90 g făină

1 plic zahăr vanilat bourbon sau 1 linguriță extract de vanilie

În plus:

un pic de unt moale pentru uns hârtia de copt și capacul

CUM SE FACE O PRĂJITURĂ CU MERE LA TIGAIE

Pentru o reușită sigură am ales o tigaie antiaderentă 

Am ras coaja portocalei, apoi am stors și sucul acesteia. Am ales un castron încăpător în care am pus coaja și sucul de portocală, zahărul, stafidele și lichiorul de portocale. Am amestecat bine și am lăsat totul deoparte câteva minute pentru a oferi stafidelor un răgaz de hidratare.

Între timp am feliat merele. Eu nu le-am decojit deoarece coaja lor conține fibre și nutrienți și păstrează forma feliilor coapte și caramelizate. Pe măsură ce-am tăiat merele am transferat feliile în castronul cu suc de portocale. Acesta previne oxidarea lor. Am amestecat bine astfel încât fiecare felie de măr să fie bine umezită cu suc.

În final am răsturnat conținutul castronului direct în tigaia Peter Cook. Par multe mere dar am anticipat că acestea vor scădea prin gătire.

Cum se caramelizează merele pentru prăjitura la tigaie?

Am așezat tigaia cu mere la foc mediu, pe aragaz. În primele 10 minute am acoperit-o cu un capac deoarece am dorit să accelerez înmuierea feliilor de măr în abur. După acest răstimp am descoperit tigaia și am continuat gătirea merelor pentru alte 20 de minute.

Am amestecat ocazional folosind o spatulă cu care am întors merele în tigaie. La început este lichid destul de mult (de la sucul de portocale și de la apa din mere) dar acesta începe să scadă și să se transforme într-un sirop auriu asemănător cu mierea. Spre final am pus zahărul vanilat bourbon și câteva bucățele de unt.

Am mărit flacăra de sub tigaie ca să încep procesul de caramelizare. Caramelul trebuie să fie unul „blond”, deschis la culoare. De ce? Pentru că prăjitura cu mere la tigaie mai are nevoie de alte 20 de minute de coacere și cu blatul pandișpan și nu ne dorim să o ardem.

Cum se face blatul tip pandișpan pufos?

Cam cu 5 minute înainte de a fi gata merele caramelizate m-am apucat să prepar un pandișpan clasic din 3 ouă (rețeta pas cu pas este explicată aici). Pe scurt: am separat ouăle și am bătut spumă albușurile cu praf de sare (cu mixerul sau robotul de bucătărie). Am adăugat apoi zahărul și vanilia și am continuat baterea până ce am obținut o spumă densă, lucioasă. Am adăugat gălbenușurile și am mixat scurt. Gata cu mixerul ! Am cernut făina deasupra și am încorporat-o delicat cu o spatulă. Am obținut o compoziție de pandișpan foarte pufoasă, omogenă și cu ținută (nu curge).

Între timp merele s-au caramelizat parțial în tigaie. Le-am aranjat cu spatula într-un strat cu grosime uniformă. Am anticipat bine: merele au scăzut la jumătate! Am destul loc în tigaie și pentru blatul pandișpan.

Am răsturnat compoziția de blat peste mere și am nivelat-o cu spatula.

Cum se coace un pandișpan cu mere la tigaie – fără cuptor?

Ca să fiu sigură că blatul nu se va lipi de capac am decis să ung capacul cu puțin unt (la interior și pe margini). Am așezat un difuzor de căldură pe ochiul mediu al aragazului (disc metalic simplu sau perforat) și am reglat focul la minimum. Apoi am așezat tigaia cu capacul pus și am copt această prăjitură cu mere timp de 20 de minute. NU am deschis capacul în acest răstimp! Focul a fost foarte mic pentru a preveni arderea merelor caramelizate de la fundul tigăii.

Am urmărit cum crește pandișpanul sub capac. După scurgerea acestui timp am decis că pot trece la etapa următoare. Am ridicat capacul care s-a desprins cu ușurință grație untului cu care a fost uns. Cât de bine miroase această prăjitură cu mere la tigaie!

CUM SE RĂSTOARNĂ O PRĂJITURĂ CU MERE CARAMELIZATE LA TIGAIE?

Pasul următor a fost răsturnarea prăjiturii cu mere caramelizate și coacerea ei și pe verso. Am conceput un sistem simplu: un disc de hârtie de copt uns cu unt. Diametru acestuia a fost mai mare decât al tigăii (cca. 30-32 cm) deoarece am dorit să îmbrac și pereții acesteia. Am așezat discul de hârtie pe un platou mare.

Am acoperit tigaia cu platoul așternut cu hârtia unsă și, cu o mișcare hotărâtă, am răsturnat totul. Bineînțeles că prăjitura trebuie să fie fierbinte când facem această manevră. M-am ajutat de mânerul rece al tigăii și nu am avut nevoie de cârpe de bucătărie. Mâna dreaptă pe mâner, palma stângă pe fundul platoului.

Merele s-au caramelizat exact cât trebuie, siropul este gros și extra aromat. Am rearanjat un pic stafidele de la suprafață ca să fie distribuite omogen.

Ce fac mai departe? Ideea mea era să mut totul înapoi în tigaie și să coc prăjitura câteva minute și cu partea de pandișpan în jos. Nu a fost nevoie să spăl efectiv tigaia ci doar să o șterg rapid de urmele de caramel. Am folosit un șervețel de bucătărie cu care în câteva secunde am curățat perfect fundul și pereții tigăii. 

Nu mi-a rămas decât să mut prăjitura cu mere de pe platou direct în tigaie. M-am ajutat de hârtia de copt. Apoi am pus tigaia (fără capac) din nou pe aragaz și am mai copt 5 minute prăjitura astfel încât să fie făcut și blatul acesteia. Am lucrat la foc mic/mediu.

Gata ! Această prăjitură cu mere la tigaie poate fi servită !

Dacă doriți puteți să vă ajutați de hârtie pentru a transfera cu ușurință prăjitura pe un platou.



Feliile se dezlipesc ușor de hârtia de copt unsă cu unt. Un pandișpan aerat, vanilat, extra pufos, bine copt și un strat generos de mere caramelizate cu stafide și arome naturale de portocale și vanilie. De vis !

Puteți înlocui merele cu pere, piersici, caise, cireșe, vișine, prune – în funcție de sezon și de gust. În momentul servirii puteți garnisi feliile de prăjitură cu un pic de frișcă naturală bătută sau cu câte un glob de înghețată de vanilie.

sursa:https://savoriurbane.com/prajitura-cu-mere-la-tigaie-fara-cuptor-rasturnata-cu-mere-caramelizate/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu